آدب وفنون

حكايات أمل الزهيري

متابعة رواية قمر ورأفت للكاتبة أمل الزهيري

الكاتبة: أمل الزهيري

(الفصل الخامس)

(الجزءالثاني)

دخلت قمر هي وفايز الي الغرفة وبدأ فايز يحكي لقمر ماحدث مع نبيل:-

فايز: بصي ياقمر في واحد معرفه عرفني علي نبيل دا ونبيل كلمني وطلب انه يقابلني طبعا انا رفضت اقابله في الاول اصر علي مقابلني وانا وافقت واتفقنا واتقابلنا بره وطلب مني ادخل فيلا حاتم الجوهرى واحاول ادخل مكتبه وافتح الخزنه واجيبله منها ورق مهم يخص نبيل مع حاتم وواضح كدا ان بينهم شغل كتير علي مافهمت بس هما اختلفوا مع بعض وشكل حاتم بيه كدا كان ناوى انه يحبس نبيل بالورق ودا كان طلبه مني 

قمر: الورق دا مدام يحبس نبيل يبقافي حاجه مشبوهه ياترا فيه ايه 

فايز: انا معرفش فيه ايه كل اللي كنت ناوي عليه استنا محدش يكون في الفيلا وادخل الم الورق واجي اديه لنبيل فهمتي بقا ياستي

قمر: اسمعني يا فايز انا خايفه عليك وعليا انت لو عملت كدا هتقضي عليا وعلي مستقبلي ولو انت كمان اتمسكت هتقضي علي نفسك ومستقبلك يبقا استفدت ايه بقا من عمايلك دى

فايز : مستقبل ايه دا اللي بتتكلمي عنه انتي مصدقه الهبل اللي انتي فيه دا انتي مجرد ماهتخلص العرض اللي هتعرضية هايرميلك قرشين ويقولك مع السلامه الناس دى اهم حاجه عندها مصلحتها فوقي ياقمر ماتتوهميش كتير انا سايبك بس علشان دى شغلانه فيها لقمة عيش ليكي وخلاص هتاخدى حقك وباي باي 

قمر : في زهول تام * انت بتقول ايه يافايز رأفت بيه مستحيل يعمل كدا

فايز : اسمعي ياقمر صغيرة مش فاهمه حاذجه حاولي تجرى ورا مصلذحشتك بلاش قلبك الطيب دا يخليكي تبقي عاميه عن الحقيقة 

قمر: طيب يافايز انا لو حتي هشتغل واخد اجري انا موافقه عادى بس انت بقا يافايز بتعمل كدا ليه انت ناوى تسرق الراجل اللي انا هشتغل معاه وحتي لو مش بشتغل معاه انت يا فايز تسرق ليه وايه الدافع ورا سرقتك انت كنت متفوق ليه تعمل في نفسك كدا اشتغل بالحلال وعيش بالحلال ليه تسرق 

فايز : الحلال خلاكي تسيبي تعليمك وخلاني اسيبه انا كمان فاكره ولا نسيتي لما نزلت اشتغل في كل حته وارجع مهدود ومقدرش تقوم اروح الجامعه والاخر اخد ملاليم انتي اكيد نسيتي شغلتك اللي اتحرش بيكي فيها الكلب اللي انا اتخانقت معاه بسببك ايه يابنت امي وابويا نسيتي ان الراجل بالسلطه بتاعته دى جابلي رفد من الجامعه لانه كان قريب العميد شكلك نسيتي اسمعي بقا انسي كل حاجه حكيتهالك والاهتشوفي مني وش عمرك ماشوفتيه ويلا اتفضلي روحي نامي😾😡

**في مكان ٱخر يوجد رأفت في الاسكندرية يجلس في منزله علي مكتبه يعمل وهو يحتسي قهوتة وظل يعمل حتي غلبة النوم ودخل غرفته لكي يستريح واذ بالباب يطرق في الرابعه فجرا..

رأفت : مين

****افتح يا رأفت انا نهي 

رأفت فتح الباب: خير عاوزة ايه اخص عليك يارأفت هو انا ماوحشتكش

رأفت: مين قالك اني هنا وازاي عرفتي تطلعي فوق والبواب اللي تحت فين وبيعمل ايه 

نهي : ايه دا مكانش عيش وملح اكلناه مع بعض 

رأفت : وبعدين معاكي يعني مكنش اسبوع قعدته عندك في البنسيون هتفضلي تنطيلي كل شوية بسبيه هو انا كنت قاعد عندك ببلاش كل حاجه دفعت حقها وزيادة انا غلطان اني رمرمت وجيت اسكن في منطقة زى دى 

نهي : 🤨ايه ايه ايه ايه ياعنيا رمرمت دانت حفيت ورايا علشان تطولني انت نسيت ولا ايه لا دانا نهي ياعنيا اللي كل المنطقة يتمنوا ظافر رجليها بس انا اللي قلبي محبش غيرك وهادوس عليه 

رأفت: ياستي مكنش اسبوع قعدته عندك دا اللي هتفضلي تنطيلي كل شوية بسببه 

نهي : انت نسيت اللي حصل بينا والا ايه يومها 

رأفت: اللي حصل دا كان غصب عني كنت شارب ومش في وعيي

نهي : نعم انت بتقول ايه واللي في بطني دا اعمل معاه ايه انا حامل يا رأفت بيه 

رأفت : انتي بتقولي ايه انتي هبلتي اللي في بطنك دا ولا اعرفه شوفي انتي غلطانه مع مين وجاية تلبسي غلطتك فيا 

نهي : نعم غلطانه انت بتقول ايه انا محدش لمسني غيرك بعد جوزى الله يرحمه حرام عليك😥يامفترى منك لله 

رأفت : يلا اتفضلي اخرجي من هنا وماشوفش وشك تاني 

نهي : انا همشي بس مش هسيبك واللي في بطني مش هاسيبه ولازم اندمك 

رأفت : يلا غورى 

خرجت نهي ودموعها علي خدها وذهب رأفت علي الفور الي الغرفة واخذ التليفون و…….يتبع

(الفصل الخامس)

(الجزء الثالث)

اتصل رأفت بماهر صديقة و

رأفت: الو ايوة ياماهر انت فين

ماهر : ايه يا رأفت فينك ماجيتش الحفلة ليه انا في الفيلا اهو 

رأفت: بطل رغي وتعالالي اسكندرية حالا

ماهر:دلوقتي ازاي في ايه في حاجة حصلت ولا ايه طمني انت كويس ولا في ايه

رأفت: لما تيجي هتفهم يلا تعالا حالا مستنيك

ماهر: طيب ماشي اخلص الحفلة واخطفلي ساعتين نوم واجيلك 

رأفت: مفيش نوم عندك بقولك خلص حفلتك حالا وتعالا

ماهر: حاضر يا رأفت هاجيلك مسافة الطريق 

خرج رأفت بعد ما قفل مع ماهر من غرفته واشعل سيجارته لحين وصول ماهر اليه

**خرج ماهر مسرعا الي سيارته واعتزر من كل الحضور وذهب علي الفور الي الاسكندرية وعندما وصل ماهر الي رأفت …

ماهر : في ايه يابني ايه الحاجه المهمه اللي تخليك تجيبني علي ملا وشي كدا في ايه طمني 

رأفت: مين قال لست نهي اني في اسكندرية وقالها علي العنوان

ماهر: يعني انت جايبني من القاهرة علشان تسألني سؤال زى دا مكنت تسأل في التليفون وانا اقولك ياشيخ حرام عليك

رأفت: يعني افهم من كدا انك انت اللي قولتلها 

ماهر: ياعم الست اتصلت عليا قالتلي انها عاوزاك ضرورى في مسألة حياة او موت هو في ايه متفهمني 

رأفت : الست نهي حامل وجاية تقولي اللي في بطنها يبقا ابني 

ماهر:😳😳نعاااام انت بتقول ايه هو حصل بينكم حاجه ولا ايه في الاوتيل

رأفت: كان يوم زفت علي دماغك يوم ماقولتلي هاتخليني اغير جو في مكان بعيد وتغيير وابعد عن ابويا مايعرفش طريقي اهو جه علي دماغي يوم كنت سكران ومش في وعيي وتعبان ونفسيتي زى مانت كنت عارف حصل بقا اعمل ايه معرفش دلوقتي انا عاوز حل وجايبك علشان تحل معايا مش تقف تتفرج عليا 

ماهر : طيب وانت شاكك يعني ان اللي في بطنها مش منك ولا ايه 

رأفت: معرفش بقا هي جايه بعد ٣ شهور تقولي ابني طب ازاي 

ماهر : انت دلوقتي يارأفت داخل علي مسابقة ومش عاوزين اي شوشرة واي حاجه هتحصل ممكن تأثر علي مسابقتك وسفرك هتعمل ايه 

رأفت : يعني انا جايبك تفكر معايا ولا تسألني 

ماهر : الحل الوحيد انها تاخد فلوس وتنزل اللي في بطنها 

رأفت : وافرض رفضت 

ماهر : ماينفعش ترفض علشان ماتبقاش جات علي دماغها 

رأفت : انا عارف اخرتي هتكون علي ايد دماغك دى وللاسف معنديش حل تاني غير اني اوافق اما اشوف اخرتها

ماهر:اصبر بس ندخل دلوقتي ننام احنا منمناش من انبارح وخلاص الساعة بقت عشرة وانا خلاص بسقطت ومش قادر ونصحي من النوم نروحلها ونشوف حل هناك ….

**في مكان اخر عند منزل قمر 

الساعة العاشرة صباحا يقف بخارج المنزل فايز وينظر الي الامام واذ فجأة جاءت فاتن بسيارتها وركنت ونزلت نظرت الي فايز ☺️😊

فاتن : صباح الخير يا استاذ فايز 

فايز:ياصباح الورد والفل والياسمين دا ايه النور دا كله منورة المنطقة يا انسه فاتن اتفضلي تعالي هاصحيلك قمر 

فاتن: لا انا احب اقعد بره البيت هنا علي الكنبه دى وانت شوف قمر لو لسه مالبستش خليها تلبس وتطلع علشان نلحق مشوارنا

فايز : طيب انا هاصحيهالك بس علي ماتصحي انا بعمل فطار هايل ايه رأيك تفطرى معانا 

فاتن:😍بجد لا اذا كان كدا افطر طبعا معاكم ٠

**دخل فايز الي قمر وقام بالخبط علي غرفتها 

فايز : ياقمر اصحي 

قمر : ايوة يافايز في ايه 

فايز : انسه فاتن بره 

قمر: 😳ايه بره فين ومدخلتهاش ليه 

فايز : لا هي طلبت تقعد بره يلا اجهزى وانا هحضرلنا فطار علي ماتخلصي يكون جهز 

قمر : فطاااار🤔 مين هايحضر الفطار انت يافايز

فايز : ايه في ايه يلا يابت اجهزى واطلعي بره مستنينك

قمر:🤔🤨😒😏طيب

خرج فايز واحضر الفطار وقدم الفطار الي فاتن و…….يتبع 

أمل الزهيري

 

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى